Ušní bubínek

Na jaké otázky můžeme hledat odpověď?

Jak funguje ušní bubínek?

Co potřebujeme?

  • Potravinovou fólii
  • Plastovou misku
  • Gumičku, kterou můžeme přes misku natáhnout
  • Rýži

Postup:

V tomto modelu potravinová fólie simuluje ušní bubínek, tenký kousek kůže ve středním uchu, který je napnutý jako bubínek. Když do ucha proniknou zvukové vlny, bubínek se rozkmitá, což následně rozhýbe drobné kůstky uvnitř ucha. Zvukové vibrace pokračují do hlemýždě a poté prostřednictvím nervových signálů do mozku.

  1. Přes mísu pevně natáhněte potravinovou fólii. Zajistěte ji gumičkou kolem mísy.
  2. Na potravinovou fólii položte několik zrnek nevařené rýže.
  3. Teď je úkolem udělat velký hluk. Využijte například plechovou dózu na sušenky. V blízkosti mísy do ní bouchněte. Sledujte, jak zrnka rýže poskakují a pohybují se.

Dále lze pracovat s otázkami:

Rozhýbají rýži i jiné zvuky – křik, tleskání, dupání, hlasitá hudba, hra na buben? Fungují lépe nízké nebo vysoké zvuky?

Můžeme také nahradit rýži něčím jiným – třeba suchými fazolemi, cukrem nebo papírovými kolečky z děrovačky. Pohybuje se váš nový předmět pomocí zvukových vibrací hůře nebo snadněji? Proč si myslíte, že tomu tak je?

Zdroj: https://makeandtakes.com/hands-on-science-make-a-model-eardrum 

TIP: 

Soubor pokusů – zvuk: https://kdf.mff.cuni.cz/ucitele/kurzprirodoveda/zvuk_konecna_verze.pdf

Model středního ucha či domácí hokejová houkačka: https://enviroexperiment.zcu.cz/fyzika-stredni-skola/lidsky-sluch

Reakce na zvuk: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9829-pokus-reakce-na-zvuk

Jak se tvoří zvuk?: https://www.youtube.com/watch?v=CpX7RS4tldo

Jak jednoduše vytvořit stetoskop?: 1. možnost zde 2. možnost zde

Pokus: Sluch: https://edu.ceskatelevize.cz/video/9830-pokus-sluch

S žáky můžeme realizovat i jednoduché aktivity, které mohou sloužit i jako určitá motivace:

  1. Co slyšíte kolem sebe? Můžete si jít sednout do parku a žáci mají za úkol napsat vše, co slyší, mohou si vytvořit vlastní způsob zaznamenávání, či ho může připravit pro žáky učitel.
  2. Můžeme pracovat s nahrávkami a vytvořit dětem „zvukové bingo“. Dát na výběr seznam zvuků, žáci si vytvoří tabulku na bingo a následně budeme jednotlivé zvuky pouštět.
  3. Utvořte s žáky kruh. Zavažte jednomu z žáků oči a posaďte ho doprostřed kruhu. Ukažte na jednoho z žáků sedícího v kruhu a nechte ho říci jméno sedící osoby. Žák sedící uprostřed se pak musí pokusit ukázat směrem k hlasu a určit jméno osoby, která řekla jeho jméno. Lze to vyzkoušet nejprve tak, že žák sedící uprostřed využívá obě uši, následně si jedno ucho může zakrýt. Lze hledat odpověď na následující otázky: Jak přesně dokáže osoba uprostřed identifikovat volajícího a místo, odkud hovor přišel? Jsou dvě uši lepší než jedno?
  4. Chcete-li ukázat „důležitost“ dvou uší, vyzkoušejte tento příklad. Udělejte na podlaze křížek pomocí pásky, křídy nebo stíratelného fixu. Změřte vzdálenosti v přímce v krocích po 5 stopách (1,5 m) od X a každý z těchto bodů označte vzdáleností od X (5 stop, 10 stop, 15 stop atd.). Následně postavte žáka se zavázanýma očima na X. Nyní se postavte na jeden z bodů vzdálených od X. Řekněte jméno žáka. Žák se pokusí identifikovat, na které čáře stojíte. Vyzkoušejte to v rámci toho, kdy žák využívá obě uši a následně s jedním zakrytým. Ztížte to při kratších vzdálenostech od X. Jsou 2 uši lepší než jedno při posuzování vzdálenosti?